By Laura Hämäläinen

2013/02/18

STRONG IS THE NEW SKINNY

Jokaisella on se oma ihannevartalo, treenitavoitteet ja ajatukset siitä, millaiselta se unelmakroppa näyttää. Oon nyt parista muustakin blogista lueskellut vastaavia postauksia ja ne sai kyllä miettimään niitä omia tavotteita - miksi mä treenaan? 

1

Täytyy myöntää, olen itsekin joskus ihannoinut hentoja ja laihoja malleja ja näyttelijöitä. Viimeisen puolen vuoden aikana ajatukset ihannevartalosta ja omista tavotteista ovat kuitenkin alkaneet muuttua - ryhmäliikuntatunnit on jäänyt omasta treenistä body combattia ja omia ohjaamisia lukuunottamatta lähes kokonaan pois ja oma treenailu tulee tehtyä pitkälti kuntosalin puolella. "Strong is the new skinny" - ajatusmaailma on tämänkin pään sisään juurtunut jo melko vahvasti ja motivaatio treenailuun on korkeammalla kuin koskaan aiemmin. Enpä ole koskaan aiemmin raahautunut ennen aamuseiskaa salille, jotta ehdin vielä puoli ysiksi kouluun, hehe. Myös ruokavaliossa on tapahtunut muutoksia - olen koittanut panostaa veden juontiin, syömisen säännöllisyyteen (suht huonolla menestyksellä kröhöm....) ja olen myös ottanut käyttöön proteiinijauheen ja kreatiinilisän edistämään palautumista rankasta harjoituksesta. Rahkaa, raejuustoa ja kanawokkia menee myös ihan kiitettävät määrät kuukausittain.. hehe :-D

2

Vaikka tavotteissa onkin lisätä voimaa, kiinteyttää kroppaa ja saada hieman lisää lihasmassaa, ei tavotteena ole mikään bulk vartalo niin, etteivät jalat mahdu farkkuihin ja kaikki paidat kiristävät hartoista. Tavoitteena olisi saada kiinteä, naisellinen mutta lihaksikas ja vahva kroppa. Olenkin nyt rakastunut uudelleen kuntosalitreeniin ja olen lisännyt treeniohjelmaan lisäksi myös crossfit tyylistä hiit -treeniä sekä nyt myös aamuaerobista olisi tarkoitus lisäillä juoksemisen ja crosstrainerin muodossa. Mikään ei anna mahtavampaa fiilistä kuin huomata, että painot salitreenissä kasvaa, tai että filthy fifty menee taas vähän nopeammin kuin ennen tai että, kun aamulla käy juoksemassa ennen koulua ja on koko päivän ihanan energinen ja pirteä olo! Ennen kaikkea rakastan treenistä saatavaa hyvää fiilistä ja itselläni toimivin keino esimerkiksi koulukiireiden keskellä vähentää stressiä on hetkeksi keskittyä treeniin musiikit korvilla ja sulkea muu maailma ulkopuolelle hetkeksi. 

¨3

Tottakai oman treenin taustalla vaikuttavat myös ohjattavat Les Mills konseptit - Body pump ja GRIT vaativat molemmat voimaa, kumpikin hieman eri tavalla. On kuitenkin mahtavaa huomata oman treenin tuloksien siirtymisen myös ohjauslavalle - en ole ikinä ohjannut pumppia niin isoilla painoilla kuin tällä hetkellä ja koko ajan tuntuu, että painoja voisi lisätä pikkuhiljaa lisää ja lisää! 

Yksi asia vielä mihin olen vuodenvaihteen jälkeen kiinnittänyt extra paljon huomiota on kehonhuolto. Viime vuodet olen auttamatta laiminlyönyt ihan liian pahasti yhden tärkeimmistä treenauksen osa-alueista. Nyt olen pyrkinyt huoltamaan kroppaa treenin jälkeen paremmin sekä pyrkinyt pitämään kerran viikossa täysin kehonhuollolle pyhitetyn päivän, jolloin pääpaino on täysin hyvässä lämmittelyssä ja kehoa huoltavissa liikkeissä, venyttelyssä sekä foam rollerilla rullailussa. Vielä on paljon parannettavaa omassa liikkuvuudessa ja lihashuollossa, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee. 

Tästä on hyvä jatkaa korkealla motivaatiolla kohti kevättä ja kesää (ja kohta body combattiin pitkästä aikaa, jeij!) Millaisia treenitavotteita siellä puolella ruutua on ? Miksi just sä treenaat ? 
SHARE:

23 kommenttia

  1. Ois kiva jos tekisit semmosen postauksen missä kertoisit jonku helpon treeniohjelman millä vois alittaa salilla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/liikunta-ja-hyvaolo/motivoiva-treeni-kuntosaliohjelma-aloittelijalle-ja-edistyneelle

      tossa on esimerkiks tosi hyvä ohjelma :)

      Poista
  2. tehdäänkö kouvolassa funfitilla liikuntasuunnitelmia? jos joo nii millasia ja maksaako ne? kuka niitä tekee, oisin nimittäin kiinnostunu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tehdään :-) ihan asiakkaan toiveiden mukaan ja usein ohjelman suunnittelee niina tai jari, eli paikan omistajat ja alan ammattilaiset :)

      Poista
    2. nii siis maksaako se? ja pitääkö vaa mennä kysyy et voiks joku tehä sen :D

      Poista
    3. hmm, en oo ihan varma ni en nyt sano mitään :-) kannattaa kysyä siitä vastaanotosta!

      Poista
  3. Voisitko kertoa tässä tai tehdä postauksen, millä tavalla saisi parhaiten ja tehokkaasti mahamakkarat pois? Helpoisten ryhmäliikunnoilla vai kuntosalilla ja mitä muutoksia elämään kannattaa tehdä?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ruokavaliosta lähtee suurin muutos tottakai kun tavotteena pysyvä muutos :-) eli ruokavalio kuntoon, sitten suosittelen treeniohjelmaan tottakai keskivartalotreeniä, mutta myös rasvaa polttavaa treeniä eli a) pitkäkestoista 140-160 sykkeillä tapahtuvaa esim. juoksua 60-120min kerralla tai b) korkealla intensiteetillä tehtävää HIIT eli high intensity training treeniä pari kertaa viikossa, jolloin aineenvaihdunta ja näin myös rasvanpoltto tehostuu jopa yli vuorokaudeks treenin jälkeen :) (esim. LM grit -series) sopivassa suhteessa aerobista ja voimatreeniä, ja tottakai myös vatsojen muistettava antaa lepää aivan kuten muidenkin lihasryhmien eli ei joka ilta sata vatsalihasta tyylisesti :)

      Poista
  4. Mä käyn kuusaalla step-lihaskunnossa ja zumbassa. oon käynyt ja parisen vuotta ja en paljoo kiinteytymisessä huomaa eroa, kun sen, että oon nykyään paljon kestävämpi mm. käsipainojen ja vatsalihasten kanssa. Heti kun tuo nykynen jumppakortti loppuu, siirryn funfitille. Mut haluisitkos kertoa, et miten sais keskivartaloo ja jalkoja kiinteytettyä. Luulis että toi step auttais, mut en eroa oo kyllä huomannu ! ja onks sali muka K15 ? ja eiks niina tee niitä treenisuunnitelmia ja auttele siellä uusia ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelkkä steppi ja zumba ei pari kertaa viikossa mitään ihmeitä valitettavasti saa aikaan, vaan mukaan rohkeesti myös hiljalleen voimaharjoittelua eli kuntosalia tai esimerkiksi body pump tuntia :) keskivartalojuttuihin voitkin tuosta ylempää nappailla jotain pieniä vinkkejä ^

      En tiedä onko salille ikärajaa, mutta tottakai suositeltavaa olisi, että nuoremmalla iällä mukana olisi joku, jolla kokemusta ja tietoa oikeista suoritustekniikoista ja -tavoista sekä painoista.

      Niina tekee joo suunnitelmia ja auttaa varmasti mielellään alkuun! :) Toivottavasti nähdään funfitillä!

      Poista
  5. Aivan mahtava postaus! :--) Itse treenaan siksi, että harrastan kilpaurheilua, ja tavoitteena on kehittyä ajoissa vielä paljon. Neljä kertaa lajikohtaiset harjoitukset viikossa ja siihen vielä omat kuntoilut päälle, aivan mahtavaa :-)

    VastaaPoista
  6. oi tosi kiva postaus! Ite oon 14v, ens kuussa 15, enkä oo käyny ku zumbassa. Body Pump himottais, mut voitko ohjaajana sanoa voiks näin nuori siinä käydä, tai tiedätkö teiän salilla ketään näin nuorta pumpissa käyvän? Katoin mm stepin ja combatin videoita ja niitä ainaki haluisin kokeilla pumpin lisäks :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sinne vaan rohkeesti kokeilemaan :-) meijän salilla käy pumpissa myös nuorempia tyttöjä eli just jotain 15 vuotiaita. Rohkeesti vaan kysyy ohjaajalta alussa painoista ja näin, että pääsee turvallisesti alkuun :)

      Poista
  7. Oma reeniviikko koostuu neljästä lajireenistä ja kahdesta palauttavasta lenkistä. Punttia tekisin niin mielellään ja kesällä se taas ohjelmaan tuleekin, mutta kilpailukaudella en käy, kun se tekee hitaaksi ja oma laji vaatii nopeutta. Tiedän et vois reenaa pikavoimaa mutta en oo nähny sitä hyödyllisenä. Nyt kun aikaa alkaa olla enemmän ni keskivartaloa meen puntille tekeen:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. noni :--) huippua, tsemppii treenailuun !

      Poista
  8. mistä sä yleensä ostat sun iphoneen kuoret ? :)

    VastaaPoista
  9. ihanan inspiroivia kuvia! :) ite oon käyny nyt n.5kk liikuntakeskuksen tunneilla ja salilla, sitä ennen pelasin 10vuotta jalkapalloo. tavoitteina olis saada kivan lihaksikas ja vahva kroppa ja sot tulevaisuudessa kyseiseen liikunnanohjaajan ammattii. ja täl hetkellä lähin tavoite olis päästä siun ohjaamalle tunnille! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hehe, no toivottavasti joskus pääset! :-) ja tsemppiä treenailuun, kohti unelmia vaan rohkeesti :)

      Poista
  10. Mä oon noin vuoden nyt heilunu Fressi sykkeellä Tampereella ja oon tykänny ihan himona. Kunno puntti on ehkä parasta, mutta ryhmäliikunnat tulee hyvänä kakkosena kyl. :-D Enne arkailin mennä ryhmäliikuntaa ku menin aina yksin, mutta eipä sekää enää paina kun ohjaajat on niin mukavia. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-) ihana kuulla että oot löytäny sulle sopivat treenailumuodot !

      Poista
  11. noi sun lihakset!! mun tavote ;) näistä postauksista saa niin paljon lisää motivaatiota treenailuun. ihanaa :)

    hyvää kevättä sulle!

    VastaaPoista

Canon EOS 600D
EFS 18-50mm f/3.5
Canon Lens EF 50mm f/1.8.
Canon Speedelite 430EX II lisäsalama
Kuvanmuokkaus Photoscape

© LAURA H.

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig