By Laura Hämäläinen

2015/10/14

AJATUKSIA LISÄRAVINTEISTA

Yhteistyössä Fitnessguru


Nykypäivänä elämme melkoisessa lisäravinneviidakossa ja itse olen ainakin alkanut osittain kyseenalaistamaan niiden tarpeen. Mihin loppujen lopuksi tarvitsemme teollisesti tuotettuja mömmöjä kun pystymme saamaan kaiken tarvittavan puhtaasta, itse valmistetusta ruoasta? Proteiinipatukat olen jo muutaman viikon ajan jättänyt kaupan hyllyille ja napannut sellaisen ainoastaan "äärimmäisessä hädässä" (:D) eli kiukkunälän iskiessä ilman ruokaa lähipiirissä.

Kyseenalaistamisesta huolimatta en ole vieläkään aloittanut palkkaritonta elämää - osittain siksi, että se on omissa uskomuksissa ja tavoissa, osittain myöskin sen helppouden vuoksi. Treenin jälkeen ns. anabolinen ikkuna on avoinna n. puoli tuntia ja tänä aikana pitäisi jo saada ensimmäiset rakennusaineet (eli ravintoa) kroppaan palautumisen edistämiseksi. 

Treenaan usein juuri ennen töitä tai töiden välissä ja tällöin ei aina ole mahdollista istua heti alas lämpimän aterian äärelle. Elimistö tarvitsee kuitenkin ennen kaikkea hiilihydraatteja treenin jälkeen palautumisen optimoimiseksi ja usein syönkin treenin jälkeen banaanin ja otan lisäksi ns. palkkarin. Palkkarissa suosin itse niitä, joissa on mukana myös hiilihydraatteja. 

Lisäravinteet ovat mielestäni ok silloin kun muu pohja ravitsemuksessa on kunnossa. Lisäravinteita ei tulisi käyttää korvaamaan oikeita aterioita ja itsekin syön aina reilun annoksen oikeaa, palauttavaa ruokaa tunnin sisään treenistä. Tälläinen ateria sisältää useimmiten bataattia/riisiä, kanaa, parsakaalia/tms vihanneksia sekä avocadon eli tasapainoisesti hiilihydraatteja, proteiinin lähteen sekä hyviä rasvoja. 

IMG_8538

Sain kuukausi sitten fitness gurulta paketin josta löytyi kaikenlaista kivaa uutta testiin! En ollut aiemmin kokeillut mitään kyseisen tuotemerkin lisäravinteita - lähinnä vain ihaillut heidän instagram feediään (@fitnessguru) :D. Olen jo pitkään käyttänyt northforcen mansikan makuista palkkaria ja oli ihan hauska saada vähän vaihtelua makujen puolesta. Omiksi suosikeiksi nousi yllä olevassa kuvassa näkyvä pistaasi-kookos sekä cappuchino!

One whey on täysin puhdas heraproteiini ja herkkävatsaisena pystyin kyllä tätä juomaan (jes!). Käytin one wheytä mm. palkkarissa sekä leipomisessa. One whey on ennenkaikkea proteiinijauhe, joten pelkältään se ei sovi crossfitin kaltaisen lajin vaatimuksiin ja tarvitsee silloin tuekseen jonkin muun nopeasti imeytyvän hiilihydraatin lähteen kuten maltodekstriinin. 

IMG_8710

Olen vasta viimeaikoina kokeillut ensimmäisiä kertoja juoda aminohappojuomia treenin aikana (esim. nocco bcaa) ja fitness gurun versiota tämän kaltaisesta "laturista" ja olen näiden kanssa kyllä vielä niin amatööri etten oikein osaa sanoa juuta enkä jaata näiden puolesta (:D). Sen osaan sanoa, että näistä omenan makuinen oli omasta mielestä paras! 

IMG_8698

IMG_8705

Tein tänään päivällä teen kanssa one pancake proteiinipannukakkuja ja suoraan sanottuna yllätyin - maku oli todella hyvä !! Sekoitin jauheen kaurajuomaan ja nautin kaakaonibsien kanssa. Super helppoa, super hyvää! 


Mitä ajatuksia teillä lisäravinteista? Käytättekö palkkaria / aminohappoja / kreatiinia ym. ? Millaisia kokemuksia? 

SHARE:

2015/03/26

PUHDASTA MAGNESIUMIA

 Yhteistyössä Puhdas+

Haluan ravintolisien olevan myös mahdollisimman puhtaita ja nyt vihdoin sain käsiini Puhdas+ tuotesarjan magnesiumin. Vain magnesiumsitraattia, ei mitään muuta ylimääräistä. Kotimaassa valmistettu Puhdas+ ravintolisäsarja on markkinoiden puhtain tuotesarja. Puhdas+ tuotteet ovat korkealaatuisia ja kotimaisia ravintolisiä. Valmistuksessa ei käytetä ylimääräisiä ainesosia, kuten säilöntäaineita, väriaineita ja pintäkäsittelyaineita. Tästä tuotesarja saa itseltäni täydet pisteet. 

Magnesiumsitraatin pakkauskoko on 150 g. Pakkaus sisältää 180 kpl 250 mg kerta-annoksia. Hintakaan ei päätä huimaa, saa alle parilla kympillä vaikkapa netistä tilaamalla.
  IMG_7217

Riittävä magnesiumin saanti on tärkeää monille kehon eri toiminnoille ja magnesium mm. 

- auttaa korjaamaan mitokondrioita ja näin parantaa ATP:n eli energian tuottoa elimistössä > riittävä ATP takaa korkeammat energiatasot treeneissä
- tehostaa insuliinin toimintaa 
- tasapainottaa verensokeria
- lisää fyysistä suorituskykyä ja kestävyyttä
- rauhoittaa hermoja, ehkäisee stressiä ja parantaa yöunen laatua
- ehkäisee tulehdusta 

Itse nappaan magnesiumin iltaisin ennen nukkumaan menoa edistääkseni palautumista ja parantaakseni unen laatua. Jauhe on helppo sekoittaa veteen ja napata shottina. Ei se mikään makuelämys ole, mutta eihän se tässä ole tarkoituskaan, heh. 

Käytättekö te säännöllisesti magnesiumia? Oletteko pääseet jo testaamaan kyseisen tuotesarjan jauhetta? 
  IMG_7219
SHARE:
© LAURA H.

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig