By Laura Hämäläinen

2016/02/22

KOKEMUKSIA ON RAMP -PERUSKURSSISTA

Boximme on ollut avoinna vähän reilun vuoden päivät ja varmasti moni siellä ruudun takana on joskus miettinyt millaista crossfit on tai uskaltaisikohan sinne On Ramp -kurssille ilmoittautua.

Kokosin yhteen fiiliksiä On Ramp -peruskurssilta meidän boximme asiakkailta! 


IMG_9292


1. Millaisia odotuksia sinulla oli ennen On Ramp -kurssin aloitusta? 

"Odotin että pääsen haastamaan itseäni ja oppimaan uutta. Kaipasin myös uutta treenimotivaatiota, koska perus saliharjoittelu rupesi maistumaan puulta."
"Odotin uuden oppimista/uudenlaista kokemusta, oman mukavuusalueen ulkopuolelle astumista."
"Uuden oppiminen, motivaation lisääminen, uudenlainen/erilainen tyyli tehdä asioita ja monipuolisuus. Yhdessä tekeminen ja valmennus/tsemppi."
"Kävin intensiivin, jolta odotin lisää tekniikkavinkkejä painonnostoliikkeisiin. Lisäksi halusin päästä kokeilemaan haastavampia crossfit-liikkeitä (mm. kipit)."
"Ootin, että OnRamp on täynnä hyvännäköisiä miehiä."
"Levytankoliikkeiden tekniikan oppiminen."

2. Mieleenpainuvin hetki On Rampilta esim. onnistuminen?

"Ensimmäisen treenin puulla päähän lyöty fiilis et miten huonossa kunnossa ite on ja perään viimesen treenin fiilis kun treenin ajasta oli lähtenyt melkein puolet pois."
"Yksittäisenä tapahtuman jäi mieleen parin minuutin parannus siihen alkutestiin."
"Hyvä porukka ja kaiken kaikkiaan se tunnelma boxilla, mikä sai jäämään vakiasiakkaaksi kerrasta."
"Kun tajusi kuuluvansa boxille ja siihen porukkaan."
"Alku-/lopputestin ajan parannus."
"Olin aika masentunut ekan tunnin todella huonosti menneestä metconista. Aika oli 12:30. Mehän tehtiin 4 kierrosta sitä perussettiä (10 burpee, 15 situp ja 20 air squat). Tyytyväisenä sitten viimeisellä tunnilla huomasin ajasta hävinneen 2 minuuttia."
"Se kun aina vähän jänskätti tulla, kun tietyllä tavalla astui oman kuplan ulkopuolelle ja kuitenkin oli kiva olo kotiin lähtiessä kun oli saanut ahaa-elämyksiä."
"Mieleenpainuvin juttu oli ehdottomasti se pikku testi mikä tehtiin ekana päivänä ja vikana päivänä, aika parani ja kunto oli kohentunu."

3. Parasta On Rampilla?

"Tuli ainakin sellainen tukityyppipesue, kelle voi moikata, kenen kanssa voi hengata ja joiden selän takaa voi tarkkailla turvallisesti outoja tyyppejä."
"Hyvä porukka ja itsensä ylittäminen. Paras tapa unohtaa huolet ja murheet."
"Joka tunti saa ahaa-elämyksen liiketekniikassa, vetäjät ovat ammattilaisia ja lajille omistautuneita."
"Vaikka Intensiivi On Ramp on vain viikonlopun mittainen, meistä tuli kiva porukka ja On Rampin päätyttyä oli kiva tulla WODeille, kun tunsi jo muutamia tyyppejä."
"Laadukas tekeminen, uuden oppiminen, yhteishenki, kehittyminen lyhyessä ajassa."
"Yksityiskohtainen neuvominen, joka on jatkunut myös wodeilla. Olen käynyt paljon normi punttisaleilla, mutta neuvoja sain ainoastaan 18 vuotiaana Kotkan Hectorin voimanostosalilla. Siellä ensimmäiset puoli vuotta."
"Hyvä porukka ja kannustava ryhmähenki."

IMG_9343

4. Lempiliike CrossFitissa? 

"Olisiko muscle-up, koska en vielä pysty sitä tekemään. Usko on kuitenkin kova, kyllä mä joskus onnistun."
"Mave, etukyykky."
"Love and hate, those bucking furpees, thruster."
"Tempaus."
"Lempiliike on aina se, mitä en osaa. Eli tempaus nyt. Mut muuten ehkä yleisesti rinnalleveto, se on sellainen hyvä "yleisliike" jota voi tehdä aina."
"Clean and jerk ja thruster sen kaikessa veemäisyydessään. Ja lisätäänpä vielä T2B."
"Joka tunti tulee uusi lempiliike kun saa tosiaan niitä ahaaelämyksiä ja aikaisemmin hankala liike tuntuukin paremmalle. Tällä hetkellä lempiliikkeen kisaa käyvät etukyykky ja maastaveto."
"Ehdottomasti suuri viharakkaussuhteeni burbee sekä OHS ja tempaus."
"Ehdottomasti Double Under"

Seuraava  On Ramp -perukurssi meidän boxilla starttaa 7.3. klo 18! Lisäinfoa ja ilmoittautuminen www.crossfitlahti.com/aloittaminen



SHARE:

2015/03/17

CROSSFIT - KENELLE SOPII JA MITEN ALOITTAA?

CrossFit -harjoittelu sopii kaikentasoisille, ikäisille ja kokoisille ihmisille eikä se ole "vain hyväkuntoisten" laji. Usein kuulen kuinka ihmiset eivät koe uskaltavansa tulla edes kokeilemaan CrossFittiä, saati ilmoittautumaan On Ramp -kurssille. Ajattelin koota yhteen pienen yhteenvedon yleisimmistä luuloista CrossFittiä kohtaan, josko edes yhden ihmisen ennakkoluulot näillä karistuisivat ja uskaltaisi kokeilemaan! 

IMG_6917


CrossFit sopii vain kovakuntoisille urheilijoille. 
Tämä on yleisin ajatus, joka ihmisellä herää puhuttaessa CrossFitistä. Lajin mediakuva on kieltämättä hikeä, hyväkuntoisia nuoria ihmisiä, kovaa tehoa ja raskaita painoja. Nämäkin tietysti kuuluvat lajiin, mutta ennenkaikkea CrossFit -harjoittelulla pyritään parantamaan ihmisen arjen toimintakykyä. Oli se sitten selviytymistä raskaassa työssä tai vaikkapa helpottamaan stressaavaa elämäntilannetta. Aloittaaksesi sinun ei tarvitse olla valmiiksi hyvässä kunnossa. Meidänkin boxilla on treenaajia, jotka eivät olleet ennen On Ramp -kurssia kokeilleet koskaan CrossFit tyylistä treenaamista ja nyt on mahtava nähdä kuinka he kehittyvät treeni treeniltä.

En osaa tekniikoita, en voi aloittaa CrossFit -harjoittelua.
Voit aloittaa CrossFit -harjoittelun vaikka et olisi ikinä liikkunut. Sinun ei tarvitse osata tekniikoita aloittaaksesi harjoittelun. CrossFit -harjoittelu aloitetaan aina On Ramp -peruskurssin kautta ja tällä kurssilla opit treeneissä käytettävät perustekniikat, jotta sinun on turvallista aloittaa treenaaminen. Ammattitaitoiset valmentajat opastavat sinua boxista riippumatta!

CrossFit on liian raskasta minulle, enhän minä saa vedettyä edes yhtä leukaa.
CrossFit treenit ovat muunneltavissa jokaisen omalle tasolle sopivaksi. Ei hätää jos et saa yhtään leukaa, ei saa varmasti moni muukaan. Kaikki treenit on muunneltavissa eli skaalattavissa jokaisen treenaajan omalle tasolle sopivaksi. Leuanvetoja voi keventää kuminauhalla, boxihyppyjen tilalla voi hypätä levypainojen päälle ja painot on aina vaihdettavissa tarpeen mukaan vaikkapa pelkkään keppiin. 

En kehtaa tulla harjoittelemaan CrossFit salille. Olen huonossa kunnossa ja kaikki muut ovat siellä minua paremmassa kunnossa. 
CrossFit salilla kaikki treenaajat ovat saman arvoisia ja yhtä tärkeä osa yhteisöä. Samassa treenissä treenaa suvassa sovussa keskenään ne ketkä kyykkäävät vielä pelkällä kepillä ja ne jotka käyttävät isompia painoja. Kukaan ei katso vierastaen niitä, jotka eivät vielä käytä suuria painoja tai hallitse kaikkia tekniikoita. Päin vastoin, nämä henkilöt saavat usein enemmän kannustusta osakseen! 

CrossFit kuukausijäsenyys maksaa enemmän kuin tavallinen kuntosali, miksi ihmeessä maksaisin enemmän? 
CrossFit salin kuukausimaksulla sinulla on aina käytettävissä ammattitaitoinen valmentaja. Valmentaja on paikalla paitsi WODeilla eli päivän treeneissä, mutta myös niin kutsuttuun Open gym aikaan eli vapaaharjoitteluajalla. Voit aina kysyä neuvoa tekniikoissa, vinkkejä syömiseen tai pyytää valmentajaa antamaan vaikkapa vinkkejä kuinka parantaa liikkuvuutta. CrossFit salilla saat yksilöllistä valmennusta ryhmässä, se ei ole ryhmäliikuntaa. 

Olen treenannut jo monta vuotta itsenäisesti kuntosalilla. Enkö voisi jättää On Ramp -kurssia väliin? 
On Ramp -kurssi ei varmasti ole sinulle rahanhukkaa. Tekniikoissa kukaan ei ole koskaan täydellinen mestari ja osallistumalla kurssille saat yksilöllistä ohjausta juuri niihin sinun omiin kehitysosa-alueisiisi. On Rampilla varmistetaan, että kaikki ovat valmiita aloittamaan treenaamisen ja näin myös valmentajat saavat kurssin aikana hyvän kuvan jokaisen osaamisen tasosta ja näin myös he voivat paremmin auttaa treenaajia tekniikoiden ja skaalausten kanssa. 

En tiedä miten CrossFitin voi aloittaa. 
Aloittaminen tapahtuu etsimällä ensin sinua lähimpänä oleva CrossFit boxi. Boxin nettisivuilta löydät tiedot seuraavista On Ramp -peruskursseista ja ilmoittautumisohjeet. Käytyäsi On Rampin voit alkaa käydä boxin WODeilla ja Open gymillä treenaamassa sekä esimerkiksi reissatessasi mennä vierailemaan jonkin muun kaupungin/maan CrossFit salilla! 



SHARE:
© LAURA H.

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig