By Laura Hämäläinen

2015/07/20

NEW WEEK

Toinen harkkaviikko aluillaan ja tällä viikolla pääsee jo hieman enemmän työn touhuun. Luvassa on anaraaja-analyysiä, manuaalisia hoitoja, lihastasapainokartoitusta ja muuta mukavaa touhuamista urheilijoiden parissa. Onneksi pääsin Fysakokselle tekemään tämän viimeisen viiden viikon pätkän sillä koen, että tästä on kyllä eniten hyötyä ajatellen sitä mitä teen tällä hetkellä työkseni. Päivittäin analysoin ihmisten liikettä, tekniikkaa, liikemekaniikkaa ja voimantuottoa, liikkuvuuksia ja sitä mistä mahdolliset ongelmat voivat johtua. 

Tavallaan olen yllättynyt tässä viime kuukausina kuinka järkyttävän paljon käytän päivittäin fyssarin ammattitaitoa ja kuinka paljon olen myös kehittynyt nopeasti löytämään erilaisten ongelmien tai virheellisten tekniikoiden taustatekijöitä. On kivaa huomata kuinka oma ammattitaito kehittyy jatkuvasti. 

Tälläkin viikolla olen pitkälti itsekseni mikä on kyllä outoa kun on nyt yhdessä asuessa tottunut siihen, että toinen on iltaisin seurana. Toisaalta, eipähän tarvitse potea huonoa omatuntoa siitä ettei ole juuri koskaan kotona :D Tietty miinuspuolena se, ettei kyllä ikinä ole ruoka valmiina illalla ellei ole tehnyt kunnon meal preppiä itselle valmiiksi. Kauhea homma muuten siinä, 3 ateriaa riittää öh yhdeksi päiväksi ja kahden päivän ruokiinkin menee jo kuusi kipollista ruokaa. Respect kaikille fitness intoilijoille, mä en pysty siihen edes yhtä viikkoa :D 

Nyt taidan kiiruhtaa pesemään hampaat, uusi viikko odottaa! 

IMG_8136

IMG_8143

IMG_7814
SHARE:

2015/05/27

TEIPPAUSKOULUTUS x2

Olen tänä keväänä käynyt kahdessa erilaisessa teippauskoulutuksessa tavoitteenani lisätä ammattitaitoani työskennellä urheilijoiden parissa. Valmistuminen häämöttää alku syksyssä ja työkenttäni tulee boxin kautta olemaan enemmän ja vähemmän tuki- ja liikuntaelin ongelmien parissa ja kun peruskoulutukseen kuuluu hyvin vähän teippaamista, oli todella kiva saada lisää ideoita ja näkemystä asiaan. Vaikka teippaaminen onkin nykyään melkein muotia, pitää muistaa, että sen tulee olla vain jakso elämässämme jolloin joko kuntoututamme vammaa tai opimme uusia, oikeita liikemalleja. Lisäksi urheilijat voivat hyödyntää teippauksia kilpasuorituksissa ja mm. palautumisen edistämisessä.

op  
Huhtikuussa osallistuin CrossFit8000 tiloissa järjestettyyn FMT kinesiotaping eli fascia movement taping- koulutukseen. Ideana oli teipata liikettä, ei niinkää yksittäistä lihasta ja hyödynsimme teippauksessa ajatusta faskiaketjuista ja niiden vaikutuksesta kehomme liikkeisiin ja toimintaan. Pidin RockTapen ajatuksesta / ideologiasta sillä faskiat ja niiden toiminta on opparimme takia hyvin lähellä omaa sydäntäni. Koulutuksesta jäi käteen todella iso määrä erilaisia työkaluja mm. olkapääkivun teippaamiseen, linjauksen parantamiseen, asennon korjaamiseen, hengityksen tehostamiseen sekä myös liikkuvuuden lisäämiseen. 
  lk

Viime viikolla olin mukana LAMK:n täydennykoulutuksessa jossa kaksi päivää teimme perinteistä urheiluteippausta kovalla valkoisella teipillä, kinesioteippausta sekä uudenlaista dynamic taping -menetelmää.  Tästä koulutuksesta koin saavani vielä enemmän irti, sillä oli todella hyvä nähdä kaikki kolme teippaustekniikkaa rinnakkain ja oppia miten niitä yhdistelemällä saadaan paras mahdollinen apu erilaisiin ongelmiin. Jälleen käteen jäi menetelmiä niin asennon korjaamiseen, palautumisen edistämiseen kuin plantaarifaskiittiin tai nivelsidevammoihin. 

Uskon, että teippaus on loistava apukeino muun fysioterapian ohella - ei ainoa ratkaisu ongelmiin. Onko teillä kokemuksia teippauksista? Oletko kokenut saavasi apua vai onko koko juttu mielestäsi ihan humpuukia?
SHARE:

2015/03/27

VIIKKO JÄLJELLÄ

IMG_7268
  IMG_7269
  IMG_7272

Toiseksi viimeistä harjoittelujaksoa olisi vielä yksi viikko jäljellä ja sitä myöten askel lähempänä valmistumista! Kyllä mä helpotuksesta huokaisen kun paperit käteen joskus syksyllä saan, sen verran on nyt monta rautaa tulessa samaan aikaan. Noh, ei parane valittaa - melkoista unelmaduuniahan tässä saa tehdä! Tänään pääsin onneksi normaalia aiemmin kotiin, koukkasin kaupan kautta hakemaan tuoreita tulppaaneja ja siivosin kämpän perjantain kunniaksi. Helpottava tunne saada käytyä kaikki omat ja firman sähköpostit läpi, kunnon lounasta ja ihan vain rehellistä jumittamista kotona ennen kuin kohta suuntaan meidän viikkopalaveriin. Ei hassumpi perjantai. 

Nyt ajattelin mennä testaamaan uutta patukkareseptia, jos se sattuu olemaan niin sanottu succee niin laitan sen jakoon myös tänne!

SHARE:

2014/11/28

FYSIOTERAPIA OPINNOISTA

Aihe on edelleen yksi haetuimpia blogissani ja saan säännöllisin väliajoin aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Edellisestä tekstistä on vierähtänyt jo reipas vuosi, joten eiköhän olisi aika tehdä pientä päivitystä näihin opiskelujuttuihin. Koitin kasata yhteen kaikki kysymykset joita tässä on aikojen kulussa esitetty, mutta jos mielestäsi jotakin puuttuu niin ei muuta kuin kommenttia kehiin niin saadaan keskustelua aikaan! 
 IMG_2672

Kauan koulu kestää? 

Koulu kestää 3,5vuotta ja on laajuudeltaan 210 opintopistettä. Itse valmistun luultavasti jo kesän jälkeen!

Kuka voi hakea? 
Kuka tahansa, joka on suorittanut toisen asteen opinnot (lukio tai ammattikoulu). Itse hain lukiopohjalta suoraan, toiset taas ammattikoulusta.

Kenelle ala sopii? 
Ala sopii mielestäni ihmisille, jotka ovat ennenkaikkea kiinnostuneita tekemään töitä ihmisten parissa. Opinnot vaativat itsenäistä panostusta mm. anatomian opiskelu ja manuaalisten taitojen harjoittelu. Työ vaatii sosiaalisia taitoja, rohkeutta olla toisen ihmisen lähellä, ohjaustaitoja ja myös tietysti erilaisia ammattitaitoja. Fyssarit ovat yleisesti ottaen aika sporttista, rentoa, sosiaalista ja äänekästä porukkaa :-D

Milloin tiesit haluavasi fysioterapeutiksi? 
Kävin itse toisen polvitapaturman jälkeen fysioterapiassa ja itse rämpiessäni kirjaimellisesti pohjamudissa, muistan fysioterapeuttini tuen ja kuinka ihailin hänen ammattitaitoaan. Tiesin, että vielä joskus minäkin haluan olla jollekulle se tukipilari ja henkilö, joka auttaa eteenpäin.

Miten haetaan? 
Fysioterapeutin opintoihin voi hakea yhteishaussa kahdesti vuodessa. Syksyllä ja tammikuussa alkaviin opintoryhmiin.

Millaiset vaatimukset sisäänpääsylle on? 
Fysioterapia on yksi suosituimmista aloista pääsykokeissa, joten pääsykokeisiin kutsumiseen vaaditaan yli 8,0 keskiarvo ja suhteellisen hyvät paperit myös YO-kokeesta. Tarkat ohjeet kannattaa varmistaa hakukohteena olevan ammattikorkeakoulun nettisivuilta tai opinto-ohjaajaltasi. 

Miten itse menestyit lukiossa ja millaisilla pisteillä pääsit kouluun? 
Keskiarvoni oli lukiossa muistaakseni 8,9 ja kirjoitin ylioppilaskokeesta L, E, E, E, M. Sain hakuvaiheessa täydet pisteet ja yhteispistemääräni kouluun pääsyvaiheesa oli muistaakseni 86/100. 

IMG_2667
Millaiset pääsykokeet ja miten voin valmistautua pääsykokeisiin?  
Pääsykokeissa teimme ensin muutaman tunnin ajan psykologisia testejä. Täytimme aikarajoissa erilaisia papereita jotka testasivat erilaisia ominaisuuksia kuten sosiaalisten tilanteiden hahmotusta. Muistan olleeni aivan paniikissa matemaattisten testien kohdalla, en saanut paperia edes valmiiksi ennen ajan loppumista, mutta heheh silti koulussa joten älä panikoi jos jokin jää kesken! Kaikkea ei ole tarkoituskaan saada valmiiksi. Lisäksi meillä oli sitten liikunnallinen ryhmäkoe jossa meillä oli kolme erilaista tehtävää 1) esitä pienryhmässä sirkusta 2) liiku itsenäisesti kolmen erilaisen musiikkikappaleen tahtiin ja 3) ohjaa pienryhmällesi jotakin liikettä 2 minuuttia. Päivä päättyi psykologin haastatteluun. Valmistautua voit miettimällä haastattelutilanteeseen sopivia vastauksia: miksi haluat tälle alalle? miksi juuri sinut pitäisi valita? miksi olisit hyvä tällä alalla? mitkä ovat vahvuutesi? mitkä ovat heikkoutesi? Liikunnallinen testi voi vaihdella ja joissakin kouluissa on käytössä myös kirjallinen anatomian koe, johon voi valmistautua huolellisesti lukemalla.

Mitä opiskelu sisältää? 
Opiskelu kattaa anatomian- ja fysiologian opinnot, manuaaliset ym. ammatilliset taidot, yrittäjyysopinnot, tutkimis- ja kehittämisopinnot, erilaiset syventävät opinnot sekä tottakai lopuksi opinnäytetyön. 

Tähän päivään mennessä olemme opiskelleet mm. anatomiaa ja fysiologiaa, lihasvoiman- ja kestävyyden harjoittamisen perusteet, erilaisia kunto- ja ammatillisia testejä, harjoitusohjelmien laadintaa, ohjaustaitoja, syventäviä opintoja mm. sydän- ja neurologisista sairauksista, kieliä, viestintää, mobilisointia, hierontaa, teippausta, yrittäjyysjuttuja.. Lista on melkeinpä loputon sillä keväällä minulla on jäljellä enää kaksi kurssia :-D 

Oppimisympäristö? 
Lahden Ammattikorkeakoulussa voimme valita ensimmäisen vuoden jälkeen kahdenlaisesta oppimisympäristöstä - työelämäläheinen ja osuuskuntamallinen oppimisympäristö.

Miten osuuskuntamallinen oppimisympäristö toimii ja mitä etua siitä on?  
Osuuskunta oppimisympäristönä on uusi ja varmasti monelle aivan vieras. Ideana on, että opiskelijat valitsevat ensimmäisen vuoden päätyttyä työelämälähtöisen tai osuuskuntamallisen opintopolun. Osuuskuntamallin valitsevat liittyvät osuuskunnan jäseniksi ja saavat arvokasta kokemusta yrittämisestä jo koulussa. Pyöritämme siis omaa osuuskuntaa aivan kuin oikeaa yritystä, suunnittelemme itse omat lukujärjestyksemme ja hyödynnämme mm. tiimioppimista. Pyrimme suorittamaan mahdollisimman paljon opintoja käytännön kautta eli teemme paljon projekteja erilaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. 

Etuina näen ehdottomasti arvokkaan kokemuksen yrittämisestä, tiimityöskentelystä ja myös oman toiminnan organisointi ja aikataulutustaidot karttuvat. Olen itse saanut mielettömän hyvää kokemusta johtamisesta, kustannuslaskelmista, tarjousten tekemisestä ja tietysti ihan projektityöskentelystä. Lisäksi saamme kaikki käsitystä siitä, miten yrityksen talous pyörii ja miten sitä tulisi hoitaa.  

IMG_2561
Kuuluko opintoihin harjoittelujaksoja? Missä ne tehdään ja kuinka pitkiä ne ovat?  
Kyllä. Meidän koulutusohjelmasta jopa 45op on harjoittelua. Pitkät harjoittelut ovat yleensä 6 vkon mittaisia ja ne tehdään vaihtelevasti eri fysioterapiakentän toimialoilla. Esimerkiksi yksityiset fysioterapiayritykset, sairaalat, terveyskeskukset, ikääntyneiden palvelutalot jne.  

Mitä fysioterapeutin toimeenkuvaan kuuluu?  
Työnkuva on äärimmäisen laaja ja se riippuu osittain myös missä työskentelee.Työnkuvaan sisältyy mm. liikkeen ja toiminnan arviointia ja analysointia, harjoitusohjelmien suunnittelua ja ohjeistusta, manuaalista käsittelyä esim. hieronta, mobilisointi, teippaus, kivunhoitoa, apuvälinearvioita, ergonomiatarkastuksia, tilojen esteettömyyden arviointia.

Mitä jatko-opintomahdollisuuksia on?  
Jatko-opintomahdollisuudet pohjautuvat pitkälti eri liittojen ja tahojen järjestämiin lisäkoulutuksiin joiden laajuus voi vaihdella viikonlopusta moniin vuosiin. Erikoistumisaloja on mm. lapset, ikääntyneet, työfysioterapia, neurologinen kuntoutus, manuaalinen terapia. 

Mitä aiot koulun jälkeen? Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?  
Valmistun näillä näkymin jo ensi syksynä, suunniteltua aikataulua aikaisemmin. Tähän on syynsä ja kerron niistä täällä heti kun voin!

Mihin haluaisit työllistyä?  
Tällä hetkellä työkuviot alkavat olla aika selvillä, mutta vaihtoehtoisesti jos tämä skenaario ei olisikaan toteutunut niin olisin halunnut työllistyä yksityiseen fysioterapiahoitolaitokseen jossa pääpaino toiminnassani olisi ollut manuaalisen terapian puolella tuki- ja liikuntaelinongelmien parissa.

Missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua?  
Olen toivottavasti pärjännyt crossfitissä, olen 31 vuotias eli toivottavasti jonkilaisia perhejuttujakin voisi hiljalleen alkaa funtsia. Meillä on joku kiva talo ja bisneshommat luistaa. :D

Paras / huonoin asia opinnoissasi? 
Paras ehdottomasti ihmiset joihin olen tutustunut (poikaystävä ehdottomasti hehe) sekä monet uskomattomat mahdollisuudet joita olen koulun kautta saavuttanut. Esimerkiksi päätös lähteä osuuskuntaan ja saada kokemusta yrittäjyydestä on ollut yksi parhaista. Huonointa ehkä se, että opintojen resursseja (raha) vähennetään koko ajan ja tämä näkyy mm. opetuksen laadussa ajoittain.

Herääkö vielä mieleen muita fysioterapiaopintoihin liittyviä kysymyksiä? Kuinka moni on kiinnostunut alasta?

IMG_2517
SHARE:
© LAURA H.

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig