SIIS MIKÄ ON FYSIOTERAPEUTTI?
Fysioterapeutti on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö ja liikkumisen sekä toimintakyvyn asiantuntija. Fysioterapeutti voi tutkinnon suorittamisen jälkeen työskennellä itsenäisenä ammatinharjoittajana, yrittäjänä tai toisen palveluksessa esim. terveyskeskuksissa, sairaaloissa, vanhainkodeissa, päiväkodeissa, työterveyshuollossa, kehitysvammahuollossa, kuntoutuslaitoksissa ja kylpylöissä, fysioterapia-alan yrityksissä, koulu- ja liikuntatoimessa sekä erilaisissa yhdistyksissä, järjestöissä ja projekteissa. Fysioterapiaa käytetään myös fysikaalisiin hoitoihin ja parantamaan suorituskykyä esimerkiksi huippu-urheilussa. Myös liikunnanohjaus ja yksilölliset harjoitusohjelmat kuuluvat fysioterapeutin työnkuvaan.
MITÄ OPISKELLAAN?
Opiskelen siis Lahden ammattikorkeakoulussa ja fysioterapeutin koulutusohjelma kestää yhteensä 3,5 vuotta. Koulutukseen sisältyy yhteisiä ammatillisia perusopintoja, vapaasti valittavia opintoja sekä eripituisia harjoitteluja. Syksyn ja alkuvuoden aikana meillä on ollut mm. anatomia opintoja ja nyt pitäisikin periaatteessa olla kaikki lihakset, luut, luiden osat ja ligamentit hanskassa. Perus anatomiaosaaminen toimii pohjana muille opinnoille ja taitoja syvennetään läpi opintojen. Lisäksi meillä on ollut viestintää, englantia ja ruotsia, neuroanatomiaa eli hermostojärjestelmän anatomiaa, lääkeaineiden perusteita, toimintakyvyn arviointia.. Lisäksi olemme opiskelleet liikunnan, ravitsemuksen ja levon merkitystä terveydelle, harjoitelleet ryhmäliikunnanohjausta ja tuntien suunnittelua, analysoineet kävelyä jne. Keväällä meillä alkaa manuaalinen terapia eli hierontakäsittely ja nivelten mobilisointi, lääkäriluennot.. Opintoihin kuuluu myös erilaista toimintakyvyn mittausta, lihastestausta, apuvälineosaamista, liikeanalyysiä, tää lista jatkuu loputtomiin...

OPISKELUYMPÄRISTÖ?
Pääosin opiskelemme kaikki opinnot oman luokan kanssa ja meillä on Lahdessa sosiaali- ja terveysalalle oma pienempi kampus Päijät-Hämeen keskussairaalan vieressä. Koulun tiloista löytyy kuntosali, uima-allasalue saunoineen, liikuntahalli hyvillä varusteilla, erilaisia testaushuoneita, anatomialuokkia, plinttiluokkia... Meidän luokka on kuin yksi suuri perhe ja meitä löytyy sieltä aina juuri lukiosta valmistuneista aina perheen äiteihin. Kouluun on aina huippua mennä, koska siellä aina huipputyypit oottelemassa!
HAKEMINEN JA PÄÄSYKOKEET?
Hain itse keväällä suoraan lukiosta ykköstoiveella Lahden ammattikorkeakouluun. Lahden pääsykokeissa ei ole yleensä kirjallista anatomian tenttiä toisin kuin esimerkiksi Lappeenrannassa, vaan pääsykoe koostuu psykologisista testeistä, liikunnallisesta ryhmäkokeesta, psykologin haastattelusta ja yksinkertaisesta ennakkotehtävästä. Pääsykokeissa mitataan mm. opiskelijan soveltuvuutta alalle, motivaatiota ja halua kyseistä alaa kohtaan, rytmitajua, sosiaalisten tilanteiden hahmottamista ja sosiaalisia taitoja. Viimekeväänä liikunnallisessa ryhmätehtävässä meidän piti pienryhmissä esittää sirkusta, yksin liikkua kolmen eri musiikkikappaleen tahtiin vapaasti tilaa käyttäen ja lopuksi vielä ohjata pienryhmälle jotain esim. lihaskuntoliikkeitä.
MITÄ OLEN ITSE TYKÄNNYT?
En vaihtaisi varmasti päivääkään pois ja joka päivä tuntuu, että ala on enemmän ja enemmän juuri se oma. Tottakai joskus on vähän vähemmän mielenkiintoisia kursseja ja luentoja, mutta pääosin opinnot ovat olleet mielenkiintoisia ja motivaatio on pysynyt ylhäällä. Opiskelu vaatii itsenäisyyttä ja vastuunkatoa, sillä meillä Lahdessa lähi- ja etäopetus on noin 50/50, joten kotonakin joutuu paiskimaan hommia ihan tosissaan välillä. Parasta kuitenkin on ollut ehdottomasti kaikki ne uudet ihanat ihmiset joihin on saanut tutustua. Siellä me sitten porukalla väsäillään ruokaa, luetaan tentteihin, tanssitaan pilkkuun asti baarissa, nukutaan liian monta ihmistä liian pienessä sängyssä ja vaikka mitä muuta hullua!
KENELLE ALA SOPII?
Ala vaatii sosiaalisia taitoja ja kykyä tehdä töitä muiden ihmisten kanssa usein hyvinkin läheisessä fyysisessä kontaktissa. Kuten mikä tahansa ala, opiskelu vaatii myös sitoutumista - ei ne lihakset ja muut vaan jää päähän latinaksi, jos kerran jaksaa kirjan aukaista. Välillä on vaan jäätävä kotiin painamaan koulujuttuja, vaikka mieli tekisi ehkä tehä jotain muuta. Meidän luokalla on valehtelematta varmaan puolella porukasta jonkunlaista urheilutaustaa ja yleensä fysioteraputiksi hakeekin ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita ihmisen anatomiasta, kehon toiminnoista, urheilusta ja sitä kautta ihmisen toimintakyvystä.
Kysykää ihmeessä lisää, jos mieleen tulee ihan mitä vaan kysyttävää! :-) Toivottavasti tästä oli apua kaikille niille, jotka ovat alaa harkinneet.