By Laura Hämäläinen

2015/10/08

(ARKI) ELÄMÄÄ

IMG_8661

Ensinnäkin, siis voisiko aina olla tuollainen sää ?! Rakastan helteitä ja kesää, mutta kyllä näissä syksyn kirpeissä ja aurinkoisissa päivissä on vain sitä jotain. 

Tämän hetken fiilistely tosin jää ehkä enemmäkin tuon auringon ihailuun (meinasin kuitenkin äsken kirjoittaa kuinka rakastan arkielämää tällä hetkellä, mutta tajusin sen olevan hyvin valkoinen valhe joten ollaampa rehellisiä sitten). Takaraivossa hakkaa keskeneräinen opinnäytetyö ja pinna on välillä todella kireällä. Homma jumittaa paikoillaan ja olen itsekin lipsunut omasta "vähintään kaksi tuntia opparia päivässä -säännöstä" hyvin mallikkaasti. 

Treenit sujuu ja ennenkaikkea maistuu todella paljon paremmalta kuin yksinäinen opparin väsääminen kotona, pakoilen siis asiaa treenaamalla eli venyttämällä aamutreeniä yleiseen hengailuun salilla ja kotiin tullessa onkin jo aika tehdä lounasta, syödä, katsoa työsähköpostit, tehdä luultavasti hieman muitakin töitä kuten treenien ohjelmointia ja ohops kello onkin puoli kaksi ja lähden päivätreeneihin. 

Olen järjestelmällinen ihminen enkä siedä epäjärjestystä, siksi tämä oma päänsisäinen sotku ja saamattomuus ärsyttää välillä suunnattomasti. Opparin lisäksi omalla prioriteettilistalla on tällä hetkellä parin viikon päässä odottava unbroken ja kisakunnon ja kropan huoltaminen menee hieman liian helpostikin koneella istumisen edelle. 

Tavallaan tämä on itselle hyvä käytännöharjoitus siitä mistä kirjoitin täällä. Välillä on ihan normaalia ja okei kadottaa motivaatio, niin käy kaikille. Tärkeintä on vain se, että tässä tilanteessa ainakin itse löytäisin sen uudelleen - ja suhteellisen pian (:D)

IMG_8660

IMG_8663
SHARE:

2015/03/03

MITEN YHDISTÄÄ OPINNOT, TYÖ JA TAVOITTEELLINEN TREENI?

IMG_6999  
En varmasti ole ainoa, joka kamppailee ajankäytöllisissä ongelmissa. Meille on annettu 24 tuntia vuorokauteen ja välillä tuntuu ettei se millään riitä. Miten yhdistää tavoitteellinen treenaaminen, työnteko ja opinnot toisiinsa? 

Sinun on tärkeää priorisoida asioita ja pohtia niiden merkityksellisyyttä itsellesi. Kuinka paljon haluat saavuttaa urheilulliset tavoitteesi? Mikä on valmistumisaikataulusi? Pidätkö työstäsi? Kuinka paljon tarvitset tuloja kuukaudessa? Mistä olet valmis luopumaan tehdäksesi aikaa? Jos haluamme lisätä jotakin arkirytmiimme, se yleensä tarkoittaa myös sitä, että jostakin on luovuttava. Omalla kohdalla tiedän arkipäivien pyörivän hyvin pitkälle samojen kaavojen mukaisesti - aamulla koulua, suoraan koulusta treenaamaan ja treeneistä suoraan illaksi valmennushommiin. En istu iltaisin kavereiden sohvalla hengailemassa, en kahviloissa tai elokuvateattereissa. Yksi mikä auttaa jaksamaan, on tieto siitä, että tämä on vain tilapäistä ja valmistuttuani koulusta pääsen ns. normaaliin rytmiin. 

Aikatauluttaminen on tärkeä taito ja itse käytän vieläkin vanhanaikaista paperikalenteria. Merkitsen ylös kaikki deadlinet, to do -listat, työt, treenit ja varaan kalenterista myös vapaa-aikaa viettääkseni aikaa poikaystävän ja kavereiden kanssa. Nämä hetket ovat henkireikiä, jotka auttavat jaksamaan ja kenenkään kalenteri ei saa olla niin täynnä, etteikö riittäisi aikaa läheisille. Opettele järjestämään menosi ja pidä kiinni sovituista aikatauluista ja deadlineista - jos kerrytät hommia rästiin, olet pian kaaoksen keskellä. 


IMG_7003  
Suunnittele järkevä, kehittävä treeniohjelmointi yhdessä valmentajasi kanssa. Yksi fiksusti suunniteltu treeni on kehittävämpää kuin kymmenen huonoa. Treenatessasi keskity 110% siihen mitä teet ja anna sille hetkelle kaikkesi. Niinä päivinä kun koet olosi väsyneeksi, punnitse onko kyseessä väsymys vai laiskuus - joskus on mentävä treenaamaan vaikeinakin päivinä, sillä juuri ne treenit antavat sinulle eniten vahvuutta. Kun tiedät pystyväsi tekemään hyvän suorituksen myös huonompana päivänä, tiedät pystyväsi mihin tahansa hyvänä päivänä. 

Pysähdy miettimään myös kuukausittaisia menojasi. Kuinka paljon tarvitset tuloja? Mistä voisit ehkäpä nipistää? Tarvitsetko joka kuukausi uudet treenihousut? Laske kuukausittaiset menosi, varaa hieman ylimääräistä yllätyksille ja mieti sen jälkeen työtunteja. Olisiko niistä varaa nipistää? Tarvitseeko sinun välttämättä ottaa jokaista extravuoroa joka on tarjolla? Hallitse budjettisi ja opettele välillä sanomaan myös ei. 

Mieti myös miten voit järkevöittää opintojasi. Onko työharjoittelua mahdollisuus tehdä lyhyempinä päivinä? Pystytkö tekemään joitakin tehtäviä etänä? Tarvittaessa ota yhteyttä opettajiin ja suunnittele yhdessä heidän kanssaan kuinka menetellä, joustoa löytyy varmasti. Itse suoritan työharjoittelua tällä hetkellä 8-14 päivinä ja tämä on itselle valtava pelastus jota ilman en selviäisi. Kysy rohkeasti ja ehdota muutoksia perinteisiin toimintatapoihin.  

Omalla kohdalla taustalla on valtava motivaatio kehittyä ja nähdä kuinka pitkälle voin päästä. Tämä tuli, joka sisälläni palaa tällä hetkellä auttaa jaksamaan niinäkin päivinä kun tekisi vain mieli jäädä nukkumaan kellon soidessa. Ympärilläni on myös uskomattomia ihmisiä, jotka ymmärtävät tämän kiireisen elämäntilanteen olevan vain väliaikaista. 

Näillä eväillä tsemppiä alkaneeseen viikkoon!


SHARE:

2014/11/28

FYSIOTERAPIA OPINNOISTA

Aihe on edelleen yksi haetuimpia blogissani ja saan säännöllisin väliajoin aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Edellisestä tekstistä on vierähtänyt jo reipas vuosi, joten eiköhän olisi aika tehdä pientä päivitystä näihin opiskelujuttuihin. Koitin kasata yhteen kaikki kysymykset joita tässä on aikojen kulussa esitetty, mutta jos mielestäsi jotakin puuttuu niin ei muuta kuin kommenttia kehiin niin saadaan keskustelua aikaan! 
 IMG_2672

Kauan koulu kestää? 

Koulu kestää 3,5vuotta ja on laajuudeltaan 210 opintopistettä. Itse valmistun luultavasti jo kesän jälkeen!

Kuka voi hakea? 
Kuka tahansa, joka on suorittanut toisen asteen opinnot (lukio tai ammattikoulu). Itse hain lukiopohjalta suoraan, toiset taas ammattikoulusta.

Kenelle ala sopii? 
Ala sopii mielestäni ihmisille, jotka ovat ennenkaikkea kiinnostuneita tekemään töitä ihmisten parissa. Opinnot vaativat itsenäistä panostusta mm. anatomian opiskelu ja manuaalisten taitojen harjoittelu. Työ vaatii sosiaalisia taitoja, rohkeutta olla toisen ihmisen lähellä, ohjaustaitoja ja myös tietysti erilaisia ammattitaitoja. Fyssarit ovat yleisesti ottaen aika sporttista, rentoa, sosiaalista ja äänekästä porukkaa :-D

Milloin tiesit haluavasi fysioterapeutiksi? 
Kävin itse toisen polvitapaturman jälkeen fysioterapiassa ja itse rämpiessäni kirjaimellisesti pohjamudissa, muistan fysioterapeuttini tuen ja kuinka ihailin hänen ammattitaitoaan. Tiesin, että vielä joskus minäkin haluan olla jollekulle se tukipilari ja henkilö, joka auttaa eteenpäin.

Miten haetaan? 
Fysioterapeutin opintoihin voi hakea yhteishaussa kahdesti vuodessa. Syksyllä ja tammikuussa alkaviin opintoryhmiin.

Millaiset vaatimukset sisäänpääsylle on? 
Fysioterapia on yksi suosituimmista aloista pääsykokeissa, joten pääsykokeisiin kutsumiseen vaaditaan yli 8,0 keskiarvo ja suhteellisen hyvät paperit myös YO-kokeesta. Tarkat ohjeet kannattaa varmistaa hakukohteena olevan ammattikorkeakoulun nettisivuilta tai opinto-ohjaajaltasi. 

Miten itse menestyit lukiossa ja millaisilla pisteillä pääsit kouluun? 
Keskiarvoni oli lukiossa muistaakseni 8,9 ja kirjoitin ylioppilaskokeesta L, E, E, E, M. Sain hakuvaiheessa täydet pisteet ja yhteispistemääräni kouluun pääsyvaiheesa oli muistaakseni 86/100. 

IMG_2667
Millaiset pääsykokeet ja miten voin valmistautua pääsykokeisiin?  
Pääsykokeissa teimme ensin muutaman tunnin ajan psykologisia testejä. Täytimme aikarajoissa erilaisia papereita jotka testasivat erilaisia ominaisuuksia kuten sosiaalisten tilanteiden hahmotusta. Muistan olleeni aivan paniikissa matemaattisten testien kohdalla, en saanut paperia edes valmiiksi ennen ajan loppumista, mutta heheh silti koulussa joten älä panikoi jos jokin jää kesken! Kaikkea ei ole tarkoituskaan saada valmiiksi. Lisäksi meillä oli sitten liikunnallinen ryhmäkoe jossa meillä oli kolme erilaista tehtävää 1) esitä pienryhmässä sirkusta 2) liiku itsenäisesti kolmen erilaisen musiikkikappaleen tahtiin ja 3) ohjaa pienryhmällesi jotakin liikettä 2 minuuttia. Päivä päättyi psykologin haastatteluun. Valmistautua voit miettimällä haastattelutilanteeseen sopivia vastauksia: miksi haluat tälle alalle? miksi juuri sinut pitäisi valita? miksi olisit hyvä tällä alalla? mitkä ovat vahvuutesi? mitkä ovat heikkoutesi? Liikunnallinen testi voi vaihdella ja joissakin kouluissa on käytössä myös kirjallinen anatomian koe, johon voi valmistautua huolellisesti lukemalla.

Mitä opiskelu sisältää? 
Opiskelu kattaa anatomian- ja fysiologian opinnot, manuaaliset ym. ammatilliset taidot, yrittäjyysopinnot, tutkimis- ja kehittämisopinnot, erilaiset syventävät opinnot sekä tottakai lopuksi opinnäytetyön. 

Tähän päivään mennessä olemme opiskelleet mm. anatomiaa ja fysiologiaa, lihasvoiman- ja kestävyyden harjoittamisen perusteet, erilaisia kunto- ja ammatillisia testejä, harjoitusohjelmien laadintaa, ohjaustaitoja, syventäviä opintoja mm. sydän- ja neurologisista sairauksista, kieliä, viestintää, mobilisointia, hierontaa, teippausta, yrittäjyysjuttuja.. Lista on melkeinpä loputon sillä keväällä minulla on jäljellä enää kaksi kurssia :-D 

Oppimisympäristö? 
Lahden Ammattikorkeakoulussa voimme valita ensimmäisen vuoden jälkeen kahdenlaisesta oppimisympäristöstä - työelämäläheinen ja osuuskuntamallinen oppimisympäristö.

Miten osuuskuntamallinen oppimisympäristö toimii ja mitä etua siitä on?  
Osuuskunta oppimisympäristönä on uusi ja varmasti monelle aivan vieras. Ideana on, että opiskelijat valitsevat ensimmäisen vuoden päätyttyä työelämälähtöisen tai osuuskuntamallisen opintopolun. Osuuskuntamallin valitsevat liittyvät osuuskunnan jäseniksi ja saavat arvokasta kokemusta yrittämisestä jo koulussa. Pyöritämme siis omaa osuuskuntaa aivan kuin oikeaa yritystä, suunnittelemme itse omat lukujärjestyksemme ja hyödynnämme mm. tiimioppimista. Pyrimme suorittamaan mahdollisimman paljon opintoja käytännön kautta eli teemme paljon projekteja erilaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. 

Etuina näen ehdottomasti arvokkaan kokemuksen yrittämisestä, tiimityöskentelystä ja myös oman toiminnan organisointi ja aikataulutustaidot karttuvat. Olen itse saanut mielettömän hyvää kokemusta johtamisesta, kustannuslaskelmista, tarjousten tekemisestä ja tietysti ihan projektityöskentelystä. Lisäksi saamme kaikki käsitystä siitä, miten yrityksen talous pyörii ja miten sitä tulisi hoitaa.  

IMG_2561
Kuuluko opintoihin harjoittelujaksoja? Missä ne tehdään ja kuinka pitkiä ne ovat?  
Kyllä. Meidän koulutusohjelmasta jopa 45op on harjoittelua. Pitkät harjoittelut ovat yleensä 6 vkon mittaisia ja ne tehdään vaihtelevasti eri fysioterapiakentän toimialoilla. Esimerkiksi yksityiset fysioterapiayritykset, sairaalat, terveyskeskukset, ikääntyneiden palvelutalot jne.  

Mitä fysioterapeutin toimeenkuvaan kuuluu?  
Työnkuva on äärimmäisen laaja ja se riippuu osittain myös missä työskentelee.Työnkuvaan sisältyy mm. liikkeen ja toiminnan arviointia ja analysointia, harjoitusohjelmien suunnittelua ja ohjeistusta, manuaalista käsittelyä esim. hieronta, mobilisointi, teippaus, kivunhoitoa, apuvälinearvioita, ergonomiatarkastuksia, tilojen esteettömyyden arviointia.

Mitä jatko-opintomahdollisuuksia on?  
Jatko-opintomahdollisuudet pohjautuvat pitkälti eri liittojen ja tahojen järjestämiin lisäkoulutuksiin joiden laajuus voi vaihdella viikonlopusta moniin vuosiin. Erikoistumisaloja on mm. lapset, ikääntyneet, työfysioterapia, neurologinen kuntoutus, manuaalinen terapia. 

Mitä aiot koulun jälkeen? Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?  
Valmistun näillä näkymin jo ensi syksynä, suunniteltua aikataulua aikaisemmin. Tähän on syynsä ja kerron niistä täällä heti kun voin!

Mihin haluaisit työllistyä?  
Tällä hetkellä työkuviot alkavat olla aika selvillä, mutta vaihtoehtoisesti jos tämä skenaario ei olisikaan toteutunut niin olisin halunnut työllistyä yksityiseen fysioterapiahoitolaitokseen jossa pääpaino toiminnassani olisi ollut manuaalisen terapian puolella tuki- ja liikuntaelinongelmien parissa.

Missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua?  
Olen toivottavasti pärjännyt crossfitissä, olen 31 vuotias eli toivottavasti jonkilaisia perhejuttujakin voisi hiljalleen alkaa funtsia. Meillä on joku kiva talo ja bisneshommat luistaa. :D

Paras / huonoin asia opinnoissasi? 
Paras ehdottomasti ihmiset joihin olen tutustunut (poikaystävä ehdottomasti hehe) sekä monet uskomattomat mahdollisuudet joita olen koulun kautta saavuttanut. Esimerkiksi päätös lähteä osuuskuntaan ja saada kokemusta yrittäjyydestä on ollut yksi parhaista. Huonointa ehkä se, että opintojen resursseja (raha) vähennetään koko ajan ja tämä näkyy mm. opetuksen laadussa ajoittain.

Herääkö vielä mieleen muita fysioterapiaopintoihin liittyviä kysymyksiä? Kuinka moni on kiinnostunut alasta?

IMG_2517
SHARE:

2013/02/05

TOIVEPOSTAUS: Fysioterapiaopinnot

2

SIIS MIKÄ ON FYSIOTERAPEUTTI?

Fysioterapeutti on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö ja liikkumisen sekä toimintakyvyn asiantuntija. Fysioterapeutti voi tutkinnon suorittamisen jälkeen työskennellä itsenäisenä ammatinharjoittajana, yrittäjänä tai toisen palveluksessa esim. terveyskeskuksissa, sairaaloissa, vanhainkodeissa, päiväkodeissa, työterveyshuollossa, kehitysvammahuollossa, kuntoutuslaitoksissa ja kylpylöissä, fysioterapia-alan yrityksissä, koulu- ja liikuntatoimessa sekä erilaisissa yhdistyksissä, järjestöissä ja projekteissa. Fysioterapiaa käytetään myös fysikaalisiin hoitoihin ja parantamaan suorituskykyä esimerkiksi huippu-urheilussa. Myös liikunnanohjaus ja yksilölliset harjoitusohjelmat kuuluvat fysioterapeutin työnkuvaan. 


MITÄ OPISKELLAAN?

Opiskelen siis Lahden ammattikorkeakoulussa ja fysioterapeutin koulutusohjelma kestää yhteensä 3,5 vuotta. Koulutukseen sisältyy yhteisiä ammatillisia perusopintoja, vapaasti valittavia opintoja sekä eripituisia harjoitteluja. Syksyn ja alkuvuoden aikana meillä on ollut mm. anatomia opintoja ja nyt pitäisikin periaatteessa olla kaikki lihakset, luut, luiden osat ja ligamentit hanskassa. Perus anatomiaosaaminen toimii pohjana muille opinnoille ja taitoja syvennetään läpi opintojen. Lisäksi meillä on ollut viestintää, englantia ja ruotsia, neuroanatomiaa eli hermostojärjestelmän anatomiaa, lääkeaineiden perusteita, toimintakyvyn arviointia.. Lisäksi olemme opiskelleet liikunnan, ravitsemuksen ja levon merkitystä terveydelle, harjoitelleet ryhmäliikunnanohjausta ja tuntien suunnittelua, analysoineet kävelyä jne. Keväällä meillä alkaa manuaalinen terapia eli hierontakäsittely ja nivelten mobilisointi, lääkäriluennot.. Opintoihin kuuluu myös erilaista toimintakyvyn mittausta, lihastestausta, apuvälineosaamista, liikeanalyysiä, tää lista jatkuu loputtomiin... 


1


OPISKELUYMPÄRISTÖ?

Pääosin opiskelemme kaikki opinnot oman luokan kanssa ja meillä on Lahdessa sosiaali- ja terveysalalle oma pienempi kampus Päijät-Hämeen keskussairaalan vieressä. Koulun tiloista löytyy kuntosali, uima-allasalue saunoineen, liikuntahalli hyvillä varusteilla, erilaisia testaushuoneita, anatomialuokkia, plinttiluokkia... Meidän luokka on kuin yksi suuri perhe ja meitä löytyy sieltä aina juuri lukiosta  valmistuneista aina perheen äiteihin. Kouluun on aina huippua mennä, koska siellä aina huipputyypit oottelemassa!

HAKEMINEN JA PÄÄSYKOKEET?

Hain itse keväällä suoraan lukiosta ykköstoiveella Lahden ammattikorkeakouluun. Lahden pääsykokeissa ei ole yleensä kirjallista anatomian tenttiä toisin kuin esimerkiksi Lappeenrannassa, vaan pääsykoe koostuu psykologisista testeistä, liikunnallisesta ryhmäkokeesta, psykologin haastattelusta ja yksinkertaisesta ennakkotehtävästä. Pääsykokeissa mitataan mm. opiskelijan soveltuvuutta alalle, motivaatiota ja halua kyseistä alaa kohtaan, rytmitajua, sosiaalisten tilanteiden hahmottamista ja sosiaalisia taitoja. Viimekeväänä liikunnallisessa ryhmätehtävässä meidän piti pienryhmissä esittää sirkusta, yksin liikkua kolmen eri musiikkikappaleen tahtiin vapaasti tilaa käyttäen ja lopuksi vielä ohjata pienryhmälle jotain esim. lihaskuntoliikkeitä. 


5

MITÄ OLEN ITSE TYKÄNNYT?

En vaihtaisi varmasti päivääkään pois ja joka päivä tuntuu, että ala on enemmän ja enemmän juuri se oma. Tottakai joskus on vähän vähemmän mielenkiintoisia kursseja ja luentoja, mutta pääosin opinnot ovat olleet mielenkiintoisia ja motivaatio on pysynyt ylhäällä. Opiskelu vaatii itsenäisyyttä ja vastuunkatoa, sillä meillä Lahdessa lähi- ja etäopetus on noin 50/50, joten kotonakin joutuu paiskimaan hommia ihan tosissaan välillä. Parasta kuitenkin on ollut ehdottomasti kaikki ne uudet ihanat ihmiset joihin on saanut tutustua. Siellä me sitten porukalla väsäillään ruokaa, luetaan tentteihin, tanssitaan pilkkuun asti baarissa, nukutaan liian monta ihmistä liian pienessä sängyssä ja vaikka mitä muuta hullua!


3

KENELLE ALA SOPII? 

Ala vaatii sosiaalisia taitoja ja kykyä tehdä töitä muiden ihmisten kanssa usein hyvinkin läheisessä fyysisessä kontaktissa. Kuten mikä tahansa ala, opiskelu vaatii myös sitoutumista - ei ne lihakset ja muut vaan jää päähän latinaksi, jos kerran jaksaa kirjan aukaista. Välillä on vaan jäätävä kotiin painamaan koulujuttuja, vaikka mieli tekisi ehkä tehä jotain muuta. Meidän luokalla on valehtelematta varmaan puolella porukasta jonkunlaista urheilutaustaa ja yleensä fysioteraputiksi hakeekin ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita ihmisen anatomiasta, kehon toiminnoista, urheilusta ja sitä kautta ihmisen toimintakyvystä. 

Kysykää ihmeessä lisää, jos mieleen tulee ihan mitä vaan kysyttävää! :-) Toivottavasti tästä oli apua kaikille niille, jotka ovat alaa harkinneet.

4
SHARE:
© LAURA H.

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig