By Laura Hämäläinen

2016/01/29

BOXIN OMISTAJAN TYÖVIIKKO

Sain postaukseen idean Saralta, joka kirjoitteli viikostaan bloggaajana. Aiheesta nousi melkoinen keskustelu ja itsekin ajattelin lähiaikoina kirjoittaa siitä miten tavoitella omaa unelmatyötään sillä henkilökohtaisesti ei minusta tunnu koskaan siltä, että voi hitto pitääpä lähteä töihin. Saan päivittäin tehdä sitä mitä rakastan, vaikka ei se sitä tarkoita että kaikki olisi jotenkin superhelppoa ja kevyttä. Raskaimmistakin työputkista ja kasoista selviää kun pohjalla on vahva intohimo sitä kohtaan mitä tekee. 

Kokosin yhteen viikon ajalta vähän omia työhommia ja jätin pois kaikki esimerkiksi blogiin liittyvät työkuviot sekä omat treenit ym. Sinänsä viikosta tuli hieman poikkeuksellinen kun tulin alkuviikosta kipeäksi, mutta no tulipa sekin nyt sitten käytyä läpi tässä (:D). 

Teemme vuoroviikoin aamu/iltavuoroa ja ideaalitilanne olisi, että töitä olisi vain joka kolmas viikonloppu. Käytännössä tämä ei ole vielä toteutunut kertaakaan ja nytkin on menossa kolmen viikon työputki ilman ensimmäistäkään vapaapäivää. En kuitenkaan valita, saan tehdä päivittäin siistejä juttuja mahtavien ihmisten kanssa ja rehellisesti sanottuna harmitti kun olin kipeänä etten päässyt näkemään ihmisiä boxille. 

IMG_9188

Keskiviikko


05:40 Herään ja luen aamupalaa syödessä sähköpostit. Tarkistan onko tullut jotakin akuuttia johon tarvitsisi reagoida heti aamusta.

06:45 Saavun boxille ja kirjoitan päivän treenit taululle valmiiksi.
07:00 Päivän ensimmäinen WOD. Treenissä on tänään painonnostoa ja jengillä älyttömän hyvä meininki päällä heti aamusta.
08:15 Siivoan boxin sosiaalitilat sillä aamun open gymit ovat yleensä todella hiljaisia ja koostuvat lähinnä meidän kisaryhmän treenaajista.
10:00  Päivän toinen WOD. Pidän painonnoston valmentamisesta ja aamuryhmät ovat yleensä pienempiä niin pääsemme keskittymään yksityiskohtiin enemmän.
11:15 Lounaspalaveri poikien kanssa. Käydään läpi kuun viimeisen viikonlopun salikisojen järjestelyitä ja suunnittelemme kisalajeja.
16:30 Käyn läpi sähköpostit ja alan luomaan tunnuksia WODconnectiin viikonlopun intensiivi on ramppilaisille. Lähetän heille myös tervetuloa on rampille -sähköpostit. Pyydän samalla myös tarjouspyynnön uusista tpaidoista boxille.
17:00 Ajastan vielä muutaman mainoksen facebookiin ja julkaisen kuvan boxin instagramiin @crossfitlahti.


Torstai


05:40 Herään ja luen ihmisten kommentteja edellisen päivän treeneistä. Yksi lempiharrastuksistani :D
Minusta on kiva tietää miten jengillä on mennyt treenit ja mitä fiiliksiä niillä on jäänyt.
06:50 Saavun boxille ja kirjoitan päivän treenin taululle.
07:00 Päivän ensimmäinen WOD ja olen hieman kujalla ajantajun suhteen. Treeninä on benchmark "Barbara" enkä jotenkaan hahmottanut kauan sen tekemisessä oikein kestääkään. Tunti venyy vartilla, mutta onneksi kenelläkään ei ollut kiire töihin.
08:30 Imuroin salin kevyet 300m2 ja siivoan siellä muutenkin.
10:00 Toinen WOD ja olen tällä kertaa jo enemmän kartalla aikatauluttamisesta. Jes.
14:00 Päikkäreiden jälkeen istun alas ohjelmoimaan seuraavan syklin WODeja. Pidän ohjelmoinnista älyttömän paljon, mutta koska mietin kokonaisuuksia melko tarkasti niin olen suht hidas. Saan helposti pari, kolme tuntia kulumaan 12 päivän treenien suunnitteluun.
18:45 Vastaan sähköposteihin ja päivitän nettisivuille uuden etusivun mainoskuvan.

IMG_9193

Perjantai


05:40 Herään ja syön aamupalaa.

07:00 WODilla on tempausta ja hiotaankin tyyppien kanssa tekniikkaa huolellisesti.
08:15 Open gymillä on hiljaista joten käyn läpi sähköpostit ja kirjaan ylös On Ramp -ilmoittautumisia. Ajastan samalla myös mainoksia facebookiin ja julkaisen yhden videon boxin instagramiin.
10:00 Toinen aamuWOD, jonka jälkeen suuntaan kauppaan ostamaan käsisaippuaa boxille.
13:30 Viimeistelen WODien suunnittelun ja yritän parhaani mukaan pitää loppupäivän vapaata.


Lauantai


08:00 Heti herättyäni luen viestin josta tajuan, että olen unohtanut ajastaa seuraavan syklin wodit nettisivuille ja wodconnectiin.. Shit. Julkaisen wodin puhelimella wodconnectiin ja lupaan hoitaa homman kuntoon nettisivuille kunhan pääsen ylös sängystä..

08:15 Julkaisen tämän päivän treenin nopeasti nettisivuille ja ajastan huomisen valmiiksi ennen kuin lähden treenaamaan.
12:30 Wodeilla on onneksi tuuraaja tänään niin ehdin hetkeksi tulla kotiin syömään ja lepäämään ennen illan intensiivi on ramppia.
14:30 Boxilla jälleen. Kirjoittelen illan intensiivi on rampin ohjelman taululle ja kertailen samalla vähän mitä kaikkea pitääkään muistaa opettaa. Jengiä alkaa valumaan paikalle, kiva saada taas uusia tyyppejä mukaan.
15:00 Intensiivi on rampin aloitus, onneksi Make on seurana ettei tarvitse yksin vetää koko settiä.
18:40 Suljen boxilta valot ja aika suunnata kohti kotia. Aamulla oli kova treeni ja intensiivin vetäminen on aina noh, intensiivistä kun kolmessa tunnissa käydään todella paljon asioita aina läpi.


Sunnuntai


11:20 Ajastan loputkin wodit wodconnectiin ja nettisivuille. Kävi jo mielessä, että siirtäisin koko homman m
aanantaille, mutta ei siinä nyt loppujen lopuksi niin kovin kauaa mennyt. Wodeilla onneksi jälleen tuuraaja niin saa hetken aikaa hengähdettyä kotona ennen on ramp vetoa.
14:30 Boxilla jälleen raapustamassa intensiivien sisältöä taululle. Viimeisen päivän pääpaino on painonnostossa.
15:00  Aloitetaan päivä soututekniikalla ja double under narujen harjoittelulla.
18:30 Päivä pulkassa ja nyt suunta kiireellä kohti citymarkettia. Ajateltiin tehdä itse burgereita.


Maanantai


10:00 Olo on hieman flunssainen joten peruutan tämän päivän antti treenit ja hautaudun sohvan pohjalle käymään sähköpostit läpi ja kirjaamaan ylös on ramp -ilmoittautumisia.

10:30 Keskutellaan whatsupissa poikien kanssa viikonlopun synttärikisojen järjestelyistä ja hankinnoista. Sovitaan kuka hoitaa mitäkin.
15:40 Boxilla. Kirjoitan illan on ramp -ryhmän tunnin sisällöt taululle ja suunnittelen alkulämmittelyn tämän illan wodeille.
16:00 Ensimmäinen WOD. Tänään on etukyykkyä ja tekniikassa painotus käsien asennossa ja keskivartalon tuessa. Neljän wodeilla ryhmäkoko on aina vähän pienempi, joten pystyy todella hyvin keskittymään jokaisen yksilöllisiin juttuihin.
17:00 Viiden wodilla onkin jo tupa täynnä. Treenaajilla on hyvä fiilis heti maanantaina. Itse sen sijaan tunnen kuinka olen tulossa kipeäksi...
18:00 Tammikuun on ramppilaisten toiseksi viimeinen kerta ja luvassa on tempauksen opettelua.
19:00 Open gymillä syön vähän välipalaa ja katselen kun porukka treenaa omia juttujaan.
20:00 Illan viimeinen wod ja olen kyllä yllättynyt miten hyvin nämä lepakkovuoron treenit on täyttyneet. Huippu meininki ja jengi tekee hienoja tuloksia.
21:30 Suljen boxilta valot ja oven ja suuntaan kohti kotia. Olo ei ole mikään kehuttava kun flunssa meinaa puskea päälle.

IMG_9168

Tiistai


08:00 Takana ehkä noin kaksi nukuttua tuntia ja olo on kuin ruumiilla. Kysyn alustavasti jeesiä illan open gymeille, elättelen toiveita että pystyisin lähteä vetämään vielä itse illan wodit.

14:00 Olo on niin surkea että hyvä että pystyssä pysyy. Kiroan ja melkein itken surkeaa oloa. Onneksi illan wodit järjestyvät ja pystyn käytännössä nukkumaan koko loppu päivän. Tai lähinnä yrittämään, olo on niin tukkoinen ettei henki oikein meinaa kulkea.


Keskiviikko


11:30 Olo on sen verran parempi, että pystyn istumaan jo koneen äärelle. Uni tekee ihmeitä. Käyn läpi sähköposteja, suunnittelen hieman viikonlopun kisajuttuja ja selvitän myös kisaryhmän uuden ohjelmoinnin tilannetta ellin kanssa.

12:30 Saan soiton kiinnostuksestamme erääseen mainoskampanjaan. Varmistan asian vielä pojilta ja ilmoitan henkilölle ettemme nyt lähde mukaan.
13:10 Ruukaan kokoon selvitystä firman kulurakenteen muutoksesta starttirahan jatkohakemusta varten. Mietitään myös poikien kanssa yhdessä tulevan vuoden investointeja ja miten ne vaikuttavat kulurakenteeseen...
17:30 Boxilla. Mobility wodeilla onneksi vielä tänään toinen työntekijä, mutta tulin itse vielä vetämään tammikuun on ramppilaisten viimeisen tunnin.
18:00 Tunnin aiheena mm. dippi ja köysikiipeily. Käymme tekniikat läpi ja lopuksi ryhmä tekee saman treenin kuin ensimmäisellä on ramp tunnilla - kaikki paransivat aikaansa! Huikeaa!
18:40 Loppupiiri hieman venyi, mutta oli ihana kuulla onnistumisista ja hyvää palautetta on ramp -kurssin sisällöstä ja valmennuksesta. Tästä ryhmästä huikeasti kaikki päättivät jatkaa jäsenyyttä meillä, tulipa mielettömän hyvä fiilis!
SHARE:

2015/03/03

MITEN YHDISTÄÄ OPINNOT, TYÖ JA TAVOITTEELLINEN TREENI?

IMG_6999  
En varmasti ole ainoa, joka kamppailee ajankäytöllisissä ongelmissa. Meille on annettu 24 tuntia vuorokauteen ja välillä tuntuu ettei se millään riitä. Miten yhdistää tavoitteellinen treenaaminen, työnteko ja opinnot toisiinsa? 

Sinun on tärkeää priorisoida asioita ja pohtia niiden merkityksellisyyttä itsellesi. Kuinka paljon haluat saavuttaa urheilulliset tavoitteesi? Mikä on valmistumisaikataulusi? Pidätkö työstäsi? Kuinka paljon tarvitset tuloja kuukaudessa? Mistä olet valmis luopumaan tehdäksesi aikaa? Jos haluamme lisätä jotakin arkirytmiimme, se yleensä tarkoittaa myös sitä, että jostakin on luovuttava. Omalla kohdalla tiedän arkipäivien pyörivän hyvin pitkälle samojen kaavojen mukaisesti - aamulla koulua, suoraan koulusta treenaamaan ja treeneistä suoraan illaksi valmennushommiin. En istu iltaisin kavereiden sohvalla hengailemassa, en kahviloissa tai elokuvateattereissa. Yksi mikä auttaa jaksamaan, on tieto siitä, että tämä on vain tilapäistä ja valmistuttuani koulusta pääsen ns. normaaliin rytmiin. 

Aikatauluttaminen on tärkeä taito ja itse käytän vieläkin vanhanaikaista paperikalenteria. Merkitsen ylös kaikki deadlinet, to do -listat, työt, treenit ja varaan kalenterista myös vapaa-aikaa viettääkseni aikaa poikaystävän ja kavereiden kanssa. Nämä hetket ovat henkireikiä, jotka auttavat jaksamaan ja kenenkään kalenteri ei saa olla niin täynnä, etteikö riittäisi aikaa läheisille. Opettele järjestämään menosi ja pidä kiinni sovituista aikatauluista ja deadlineista - jos kerrytät hommia rästiin, olet pian kaaoksen keskellä. 


IMG_7003  
Suunnittele järkevä, kehittävä treeniohjelmointi yhdessä valmentajasi kanssa. Yksi fiksusti suunniteltu treeni on kehittävämpää kuin kymmenen huonoa. Treenatessasi keskity 110% siihen mitä teet ja anna sille hetkelle kaikkesi. Niinä päivinä kun koet olosi väsyneeksi, punnitse onko kyseessä väsymys vai laiskuus - joskus on mentävä treenaamaan vaikeinakin päivinä, sillä juuri ne treenit antavat sinulle eniten vahvuutta. Kun tiedät pystyväsi tekemään hyvän suorituksen myös huonompana päivänä, tiedät pystyväsi mihin tahansa hyvänä päivänä. 

Pysähdy miettimään myös kuukausittaisia menojasi. Kuinka paljon tarvitset tuloja? Mistä voisit ehkäpä nipistää? Tarvitsetko joka kuukausi uudet treenihousut? Laske kuukausittaiset menosi, varaa hieman ylimääräistä yllätyksille ja mieti sen jälkeen työtunteja. Olisiko niistä varaa nipistää? Tarvitseeko sinun välttämättä ottaa jokaista extravuoroa joka on tarjolla? Hallitse budjettisi ja opettele välillä sanomaan myös ei. 

Mieti myös miten voit järkevöittää opintojasi. Onko työharjoittelua mahdollisuus tehdä lyhyempinä päivinä? Pystytkö tekemään joitakin tehtäviä etänä? Tarvittaessa ota yhteyttä opettajiin ja suunnittele yhdessä heidän kanssaan kuinka menetellä, joustoa löytyy varmasti. Itse suoritan työharjoittelua tällä hetkellä 8-14 päivinä ja tämä on itselle valtava pelastus jota ilman en selviäisi. Kysy rohkeasti ja ehdota muutoksia perinteisiin toimintatapoihin.  

Omalla kohdalla taustalla on valtava motivaatio kehittyä ja nähdä kuinka pitkälle voin päästä. Tämä tuli, joka sisälläni palaa tällä hetkellä auttaa jaksamaan niinäkin päivinä kun tekisi vain mieli jäädä nukkumaan kellon soidessa. Ympärilläni on myös uskomattomia ihmisiä, jotka ymmärtävät tämän kiireisen elämäntilanteen olevan vain väliaikaista. 

Näillä eväillä tsemppiä alkaneeseen viikkoon!


SHARE:
© LAURA H.

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig